Śruby, nakrętki i akcesoria do felg
Pierścienie centrujące

Jakie pierścienie centrujące wybrać ? Plastikowe, pełne, metalowe ?

Wśród części kierowców pokutuje opinia, że im pierścień centrujący jest mocniejszy, tym lepiej centruje koło w czasie jazdy. W związku z tym szukają pierścieni pełnych, z twardego tworzywa, najlepiej aluminiowych, a jeszcze lepiej - stalowych lub kewlarowych. Najczęściej ich nie znajdują, chyba że ktoś wykona takie pierścienie na zamówienie za duże pieniądze.

Pierścień centrujący nie musi być ani stalowy, ani aluminiowy, ani wykonany z pełnego, super twardego tworzywa. Najważniejszym parametrem pierścienia nie jest bowiem jego wytrzymałość na zgniatanie, ale dokładność wykonania. Pierścień centrujący pozycjonuje koło względem osi tylko i wyłącznie podczas montażu felgi na piastę. Felga jest następnie dokręcana za pomocą śrub lub nakrętek i to one podczas jazdy odpowiadają za utrzymanie koła na określonej pozycji względem osi.

Jeżeli koło samochodu jest niedostatecznie dokręcone i dochodzi do przemieszczania się felgi względem osi, to bez znaczenia jest materiał, z jakiego wykonano pierścień. Nawet stalowy pierścień ulegnie deformacji. Zamiast inwestować w metalowe pierścienie sugerujemy sprawdzenie stanu technicznego szpilek, nakrętek i śrub. Jeżeli na gwintach widać oznaki zużycia, to elementy te bezwzględnie kwalifikują się do wymiany. Zamiast inwestować w metalowe pierścienie sugerujemy także dokonywanie wymiany kół nie we własnym zakresie, ale w serwisie dysponującym kluczem dynamometrycznym. Pamiętaj, że dokręcenie kół należy skontrolować jeszcze raz po przejechaniu ok. 10km. Przy poprawnym dokręcaniu kół pierścienie centrujące wytrzymają kilka sezonów, także te z pozoru najsłabcze żeberkowane (tzw. puste).

Jeżeli pada pytanie - czy lepszy jest pierścień plastikowy czy metalowy zawsze odpowiadamy, że najlepszy jest pierścień dokładnie wykonany. Pierścienie centrujące TPi spełniają w tym zakresie najwyższe standardy.