Dobór i montaż śrub i nakrętek do felg
Zawsze zalecamy dobór i montaż w serwisie. Jeżeli koniecznie chcesz to zrobić sam, to przestrzegaj poniższych zasad.
- Śruby i nakrętki ulegają naturalnemu zużyciu, także te z fabrycznego wyposażenia. Stal ulega zmęczeniu i korozji. Gwint ściera się i odkształca podczas montażu. Dlatego przy każdej przekładce kół należy obejrzeć gwinty. Jeżeli są zdeformowane lub skorodowane to śruby lub nakrętki są do wymiany.
- Nowe felgi zawsze montuj za pomocą nowego zestawu śrub lub nakrętek. Dotyczy to szczególnie felg aluminiowych.
- Nigdy nie smaruj gwintów. Gwint musi trzeć. Taka jest jego zasada działania. Jeżeli nie możesz przykręcić kół bez smaru to nakrętki lub śruby są do wymiany. Sprawdź także stan szpilek i piast.
- Jeżeli producent felg wymaga stosowania śrub lub nakrętek kulistych, stożkowych, z ruchomym stożkiem lub płaską podkładką , to należy montować dokładnie takie, żadne inne. Przykładowo nie wolno stosować śrub kulistych zamiast stożkowych i na odwrót.
- Nie jest regułą, że felgi alu zawsze przykręca się stożkami, a felgi stalowe kulami.
- Należy zachować skok gwintu. Przykładowo nie wolno montować śrub M1.5 zamiast M1.25.
- Zabezpieczenia powinny mieć wymiary takie, jak zwykłe śruby lub nakrętki zalecane do danych felg.
- Nie eksperymentuj z tzw. pływającymi śrubami i nakrętkami. Można je stosować w bardzo wąskim zakresie i tylko w przypadkach dopuszczonych przez producenta felg.
- Długość robocza gwintu (tj. część gwintu wkręcona w nakrętkę lub piastę) nie może być mniejsza niż średnica gwintu. Przykładowo śruba lub nakrętka M12 musi być wkręcona na co najmniej 12mm gwintu, a jako optimum przyjmuje się 18mm.
- Śruby nie mogą być za długie. W przeciwnym razie uszkodzą inne elementy (np. czujniki ABS) lub unieruchomią koła.
- Śruby i nakrętki należy wkręcać ręcznie, przynajmniej pierwsze kilka obrotów.
- Jeżeli do montażu śrub lub nakrętek niezbędny jest dodatkowy adapter (np. klucz do nakrętek zabezpieczających) to należy dokładnie dociskać go do czoła śruby. Luz może zniszczyć śruby / nakrętki lub adapter.
- Należy bezwzględnie sprawdzić siłę dokręcenia śrub lub nakrętek za pomocą klucza dynamometrycznego bezpośrednio po montażu kół i ponownie po przejechaniu kilkunastu km. Klucz musi być ustawiony na siłę określoną przez producenta pojazdu dla danego typu felg (stal / alu).
- Zaleca się regularne sprawdzanie dokręcenia nie tylko przy każdym montażu kół, ale także podczas dalszej eksploatacji.
- Jeżeli felga aluminiowa nie jest spasowana ciasno na piaście to niezbędny jest pierścień centrujący. Jeżeli masz pierścień, ale jest on zużyty (luźny, zdeformowany, pęknięty) to należy go wymienić na nowy.
- Śruby i nakrętki należy dokręcać w kolejności "na krzyż" lub "na gwiazdę", nie po okręgu.
- Jeżeli masz wątpliwości to odwiedź dobry serwis. Niech koła zamontują fachowcy. Tak jest bezpieczniej, a często i taniej.